Uli és Helmuth Eiwen beszámolója a Wr. Neustadti Olajfa Mozgalom kezdeteiről. https://youtu.be/W_qrU7mOTWs
Dobner Győző: A messiáshívő zsidó mozgalom és az evangéliumi keresztyénség 2.rész
A mozgalom az amerikai kontinensen és Izraelben bontakozott ki a legerőteljesebben. Martin Chernoff baptista gyülekezeti háttérből származó zsidó missziós vezető egy látomása által vezettetve a mozgalmat a messiási judaizmus irányába terelte, elszakadva a héber keresztyén látástól. Moishe Rosen elindította a „Jews for Jesus” mozgalmat. (Kb. egy éve Magyarországon is megjelentek aktivistái.) 1975-ben a Héber Keresztyén Szövetség „Amerikai Messiási Zsidók Szövetségére” változtatta a nevét (Alliance of Messianic Jews of America). A messiási mozgalomhoz tartozók létszámáról csak megközelítően pontos adataink vannak. Az egész amerikai kontinensen 3-500 gyülekezet létezését véljük.
A mi kontinensünkön 1993-ban volt az első „Hear oh Israel” (Halld, Izrael) fesztivál Szentpéterváron, majd Moszkvában, Kijevben, Odesszában, Budapesten. Az események óriási zsidó tömegeket mozgattak meg, gombamód nőttek ki a messiáshívő gyülekezetek a volt Szovjetunió területén. Nem egy közülük több mint 1000 tagú. Más európai országokban is alakultak messiási gyülekezetek: Németországban jelenleg 12-nél több működik, valamint Angliában, Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban és távoli kontinenseken – Dél-Afrikában, Ausztráliában, Új-Zélandon erőteljes gyülekezeti mozgalom indult el a Jézusban hívó zsidóság körében. Kislétszámmal Magyarországon és Romániában is léteznek kezdeményezések. Gyülekezeti gyakorlatukban megtartják a zsidó ünnepeket, a fő összejövetelt szombaton tartják, hét közben háziközösségi hálózatokat működtetnek.
A Tórához való viszonyukat egyrészt meghatározza Jézus szava: „Nem azért jöttem, hogy a törvényt eltöröljem, hanem hogy betöltsem”, azonban mérlegelés tárgya, hogy a 613 halachikus rendelkezésből mit kell betartaniuk messiáshívő zsidóként. A legtöbb gyülekezetben szombatonként felolvassák a heti tóraszakaszt, de gondot fordítanak arra, hogy az Újszövetség hangsúlya megfelelő teret kapjon összejöveteleiken. Metódusukban különböznek az evangéliumi típusú és a karizmatikus hagyományokon nevelkedett gyülekezetek. Izraelben az evangéliumi berendezkedésű gyülekezetek néhány évvel korábban kezdték meg szolgálatukat, mint a hetvenes években főleg Kaliforniából kivándorló karizmatikusok.
A két gyülekezeti típus közötti feszültség végül is 1975-ben jutott megegyezésre. Az evangéliumi típusú gyülekezetek kijelentették: nem tekintik a karizmatikus elemeket az igaz evangéliumiságtól való elhajlásnak. Ebben a konszolidált állapotban igyekeznek az értékek kölcsönös befogadására és megbecsülésére. Az evangéliumiak a tanításban, a szolgálók kinevelésében; a karizmatikusok viszont teret adnak a zsidó életszeretet megnyilvánulásának, például a széles körben gyakorolt táncnak és dicsőítésnek. A nem karizmatikus messiási zsidó gyülekezeteket a demonstratív jellegtől való tartózkodás jellemzi inkább, amely az evangéliumi és a baptista gyülekezeti istentisztelet nyomvonalán halad. A bemerítés és az úrvacsora cselekménye rendkívül fontos és szentséges gyakorlat számukra. Itt szeretném ismertetni az alapvető hitelveiket, amelyek természetesen folyamatos kidolgozás és pontosítás alatt formálódnak. A most ismertetendő hitelveket kb. öt-hat éve fogalmazták meg.
Alapvető hitelveink
1. Hisszük, hogy a Biblia Isten igéje, mely ihletett, tévedhetetlen és egyedüli tekintély.
2. Hisszük, hogy az Isten, az Örökkévaló egy, aki Atya, Fiú és Ruach haKodes (Szentlélek).
3. Hiszünk Jesua (Jézus), a Messiás istenségében, hogy szűztől született, bűntelen életet élt, és hogy csodákat tett. Hiszünk az ő helyettünk történt, megváltást szerző halálában az ő kiontott vére által. Hisszük, hogy ő testben támadt fel, felment az Atya jobbjára, s hogy személyesen vissza fog jönni hatalommal és dicsőségben.
4. Hisszük, hogy Ruach haKodes munkájára feltétlenül szüksége van a bűnös és elveszett embereknek.
5. Hisszük, hogy a hívők a bennük levő Ruach haKodes jelenlegi munkája révén képesek szent életet élni.
6. Hisszük, hogy úgy a hívők, mint a nem hívők feltámadnak, az előzők életre, az utóbbiak pedig örök kárhozatra.
7. Hisszük, hogy azok, akik hisznek Jézusban, a Messiás Jesuában, szellemileg összetartoznak.
Izrael helyreállítása
Hisszük, hogy Izrael, a zsidó nép a bibliai próféciák szerint visszatér földjére. Ezen felül azt is hisszük, hogy a helyreállítás magában foglalja a messiási zsidó hívők megjelenését is, akik a megváltott maradék, s részei Izraelnek és a tágabb értelemben vett Egyháznak is. Ennek megfelelően hisszük, hogy Jesua zsidó származású követőinek elhívása az, hogy egy olyan bibliailag megalapozott zsidó életstílust éljenek, melynek az apostolok a mintái. Ők részeivé válnak annak a megmásíthatatlan elhívásnak, mely Izraelre vonatkozik, melyről a Római levél 3,1–2, illetve 11,29. verseiben olvashatunk.
A Messiás testének helyreállítása
Szolgálni szeretnénk a Messiás követőinek közösségét és egységét. Hiszünk a Szentlélek erejében és ajándékaiban, az igazságosság és egyenesség mércéjében. Isten igéjét annak zsidó gyökerei szerint értelmezzük, és szerepet vállalunk az üdvösség üzenetének világméretű hirdetésében zsidóknak és nem zsidóknak egyaránt.
A tóra szerepe
Hisszük, hogy a Tóra legátfogóbb értelmezése, hogy az Isten instrukcióit tartalmazza, mégpedig az élet minden területére vonatkozóan. Az Újszövetség megerősíti a Tórát, és betölti azt a prófétai várakozást, mely szerint: „a tanítás (a Tóra) Sionból (Cionból) jön” (Ézs 2,3). Ennek értelmében hisszük, hogy a gyülekezeti életnek egy olyan magas mércéjét kell elfogadnia mind a vezetők, mind a tagok felé, amelyben ott van a szeretetteljes kiigazítás és az igazságos döntéshozatal is.
A gyülekezetek kapcsolata
Hisszük, hogy Jesua valamennyi gyülekezete kötődik a másikhoz, és mindegyiknek nyitottnak kell lenni, hogy elszámoltatható legyen: vajon tényleg a Biblia alapelveit és erkölcsi mércéjét valósítja-e meg. A gyülekezetek együttműködése alapvető jellemzője kell hogy legyen a Messiáshoz tartozóknak.
A keresztyén és keresztény közösségekkel való kapcsolatuk alapját az ApCsel 15-ben leírt „első jeruzsálemi tanácskozás” mai értelmezése határozza meg. Akkor, az 1. században a messiási zsidóság adott lehetőséget a nemzetek Jézus-követői számára. Nem kérték tőlük a Tóra törvényeinek betartását, csupán négy minden korban érvényes elvárást támasztottak feléjük. Most a keresztyénségen a sor, hogy biztosítsa a messiási zsidók számára, hogy zsidóként lehessenek Jézus követői.
Úgy tűnik, hogy az evangéliumi keresztyénség a 21. század messiáshívő mozgalmával kapcsolatban lépéshátrányban van az úgynevezett történelmi egyházak, különösen a római egyházhoz képest. A legtöbb közeledő lépést Róma tette feléjük, viszont ilyen módon kisajátította az egész közeledési folyamatot, és meghatározta annak szempontjait.
1998-ban egy messiáshívő bizottság látogatta meg a Vatikánban a Hittani Kongregáció prefektusát, Joseph Ratzinger kardinálist, aki ma XVI. Benedek pápa. A kardinális figyelmesen hallgatta a messiási zsidók bizonyságtételeit, majd a következőket mondta: „Az egyház csak akkor teljes, amikor két fél építi fel, a zsidókból való gyülekezet és a nemzetekből való gyülekezet (ecclesia ex Judaeis, ecclesia ex gentibus). Mi, teológusok, mindig is tudtuk, hogy meg fogtok jelenni, de arról fogalmunk sem volt, hogyan fog ez létrejönni. A ti bizonyságtételetek eszchatologikus jel.”
1996-ban amerikai zsidók és protestánsok kezdeményezésére indult el az a munka, amely később a II. Jeruzsálemi Tanács – „Toward Jerusalem Council II” (TJCII) néven vált ismertté. Az azóta eltelt évek során a szerveződés szinte teljes egészében a római egyház képviselői kezébe került, mind eszmeisége, mind szervezeti felépítése tekintetében. Az utóbbi években a korábban pozíciót betöltő messiási zsidó teológusok és pásztorok elhagyták a szervezetet. A folyamat ilyen módon való alakulását nagymértékben magyarázza, hogy az evangéliumi keresztyén közösségek többsége nem szentel kellő figyelmet a messiási zsidó mozgalmaknak. A végidők Izraelének jelentősége, és ezzel kapcsolatban a messiási zsidóság csupán marginálisan érinti a fennmaradás és látványos működés felmutatásával elfoglalt evangéliumiakat. Hasonlóan elmondható ez a történelmi protestáns egyházakról is. Úgy tűnik, inkább gyarapszik azon egyházi vezetők és teológusok tábora, akik vagy közömbösek Isten választott népe üdvösségének dolgában, vagy külön utas megváltást vizionálnak a zsidóság számára.
A nemzetekből való hívőknek fel kellene ismernie; missziói küldetésük Izrael elhívásának részükről való folytatása, amit nem képesek maradéktalanul végrehajtani a „Krisztus-test” zsidó részének hiányában. Újra és újra elhangzik a kérdés: „Ha elfogadták Jézust, miért nem csatlakoznak egy létező keresztyén közösséghez?” Vagy ahogyan David Stern írja a „Messiási manifesztó” című könyvében: „a keresztyének a Jézushoz térő zsidók torkán azonnal le akarnak nyomni egy sonkás szendvicset”.
Kiáltás az egyházhoz
A Kiáltás az egyházhoz 2006 szeptemberében Jeruzsálemben megrendezett TJCII közbenjárói összejövetelén készült a TJCII Nemzetközi Vezetőség jóváhagyásával. Jézus követőiként gyűltünk össze számos országból és egyházi hagyományból, valamint az Izraelben és a diaszpórában élő messiási zsidó mozgalom tagjai közül itt, Jeruzsálemben, 2006. szeptember 12–14. között, az „Útban a második jeruzsálemi gyűlés felé” kezdeményezés és a Jeruzsálemi Olajfa Közösség szervezésében. Találkozásunk célja az volt, hogy együtt imádkozzunk és a bűnbánat által keressük a kiengesztelődést az Úrral, valamint egymással. Találkozásunk eredményeképpen a következő kiáltványnyal fordultunk a világ egyházai és hívő közösségei felé a
TJCII nevében:
1. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, hogy az egyházak elismerjék messiási zsidó testvéreinket, és közösségbe kerüljenek velünk. Zsidóként jutottak hitre Jézusban mint Úrban, Messiásban és Üdvözítőben, és e hitüket olyan közösségekben kívánják megélni, amelyeknek istentiszteleti rendje, tanítása és életmódja megkülönböztethetően zsidó.
2. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, hogy egy nap létrejöjjön egy második jeruzsálemi gyűlés, ahol a nemzetek egyházainak (ecclesia ex gentibus) vezetői felismerik és teljes testvéri közösségre lépnek a körülmetélés feltámadt egyházával (ecclesia ex judaeis), és ezzel érvénytelenítik mindazokat a határozatokat és egyházi törvényeket, amelyeket az egyház zsidó megnyilvánulásai ellen hoztak.
3. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, mert ahhoz, hogy egy ilyen zsinat, (apostoli) gyűlés létrejöjjön, a világ egyházainak és hívő közösségeinek a Szentlélek vezetését kell követnie, hogy közösségi szintű bűnbánatra jussanak:
– az antiszemitizmus minden formája felett,
– a zsidó hívőknek a nem zsidó eklézsiába, közösségekbe vagy kultúrába történő minden erőszakos asszimilációja felett,
– a behelyettesítés teológiájának minden formája felett, amely azt tanítja, hogy Isten elvetette a zsidó népet, és az egyházat helyezte Izrael választottságának helyére,
– minden olyan cselekedet felett, amely hozzájárult ahhoz, hogy a Jézusba vetett zsidó hit formája majdnem kihalt.
4. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, hogy helyreálljon Jeruzsálem isteni elhívásának teljessége és ereje:
– mint Isten megváltó tervei szempontjából központi jelentőségű prófétai város,
– mint központi tekintélyt hordozó város a Krisztus egész teste számára,
– mint a megbékélés városa, amely minden nemzet áldására lesz.
5. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, hogy a nemzetek egyháza újra felfedezze a zsidó gyökereit!
6. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat minden zsidó és nem zsidó hívő Krisztusban történő kiengesztelődéséért (Ef.2,14–15)! Ez egy beteljesedése lesz Jézus Jn 17,21-ben rögzített imádságának, amely az egység egy új dinamizmusát fogja felszabadítani a nemzetek egyházai és keresztyén közösségei között.
7. Kérjük, halljátok meg kiáltásunkat, hogy a kiengesztelődés e munkája az evangélium terjedését nagy mértékben előmozdítsa, és hogy helyreálljon az igazságosság a világ megosztott népei között (Róm 11,11–15)!
Azért imádkozunk, hogy a kiáltásunkra adott válasz jelentősen hozzájáruljon a kiengesztelődés egyre növekvő mozgalmához – mind közösségileg, mind személyesen – Jézus tanítványai, a zsidó tanítványok és a népek keresztyén tanítványai között.
Függelék
A gyakran felmerülő kérdésre, hogy miért nem említi a „Kiáltás az egyházakhoz” című dokumentum Izrael földjét, szeretnénk rámutatni, hogy a korábbi kiadvány, „Egy második jeruzsálemi gyűlés felé: a vízió és történetünk” már tartalmaz egy erre vonatkozó megállapítást a következő szöveggel: „Ugyanakkor az is világossá vált számunkra – elsősorban a jeruzsálemi messiáshívő zsidó vezetőkkel folytatott megbeszéléseink során –, hogy ha bibliai alapokon kívánjuk értelmezni Izrael kiválasztását és Istennek a választott néppel kötött »felbonthatatlan« szövetségét, akkor Izrael földjének ajándéka és a nép meghívása egymással szorosan összetartoznak. Mindazáltal a »II. jeruzsálemi gyűlés felé« kezdeményezés támogatóinak sem az országhatárokkal, sem az egyes izraeli kormányok földpolitikájával kapcsolatban nem kell politikai vagy teológiai szempontból állást foglalniuk. A zsidó hívők valódi elfogadása azonban azt jelenti, hogy a nemzetek keresztyénei elismerik: a földre vonatkozó ígéret része a továbbra is fennálló szövetségnek. Izrael elhívása az, hogy áldás legyen a nemzetek számára. Ehhez tartozik az is, hogy a föld ajándéka által megáldja a környező népeket, amelyek szintén részesei Ábrahám örökségének.”
Elhangzott az Országos Lelkipásztor-konferencián
Balatonszemesen 2012. november 05-én
Felhasznált irodalom
Becker, Michael: Messianic Jews (Kézirat).
Chernoff, Yohanna: Born a Jew …die a Jew, EBED
Publications, Hagerstown, Maryland, 1966.
Damkani, Jakov: Miért pont én? Zúgó Szél Alapítvány, Budapest, [1998].
Doron, Reuven: One new man, 1996.
Goldberg, Louis: Our Jewish frineds. Loizeaux Brothers, Neptune, New Jersey.
Heidler, Robert D.: The Messianic Church (Kézirat).
Hocken, Peter: Toward Jerusalem Council II. The vision and the story, TJCII, 2004.
Johnson, Paul: A zsidók története. Európa Kiadó, Budapest, 2001.
Juster, Daniel C.: Visszavonhatatlan elhívás. Segítség az Élethez Alapítvány, Budapest, 2011.
Juster, Daniel C., Peter Hocken: The Maessianic Jewish Movement an introduction. TJCII, 2004.
Kijaer-Hansen, Kai: Joseph Rabinowitz and the Messianic
Movement. The Handsel Press Ltd, Carberry, Scotland.
Kecskeméti Ármin: A zsidók egyetemes története, Budapest,1927.
Lichtenstein Jákób: Zsidók tükre. Feinsilber Róbert, Budapest.
Roth, Sid: Akiknek volt bátorságuk.
Santala, Risto: A Messiás az Ószövetségben. Bridge Mission Society Budapest, 1999.
A Messiás az Újszövetségben. Bridge Mission Society, Budapest, 2001.
Pál apostol – Saul rabbi. Bridge Mission Society, Budapest, 2002.
Schoenfeld, Hugh: History of Jewish Christianitiy.
Stern, David: Az evangélium zsidóságának helyreállítása, Bridge Mission Society, Budapest, 2005.
Wilson, Marvin R.: Our father Abraham. W. B. Eerdmans Publ. Co., Grand Rapids, Michigan.