[lightbox=http://www.danielcsoport.hu/images/newspost_images/pm24.jpg|pm24.jpg][/lightbox]"Fiók-Gyerek"
[A gyermekgyógyász professzor férj az orvosi szobájában]
Férjemből gyermekorvos lett. „Gyerekszaga” volt, annyira szerette őket és a gyerekek is őt. Egy vizit a többi orvos és nővér számára szörnyű lehetett, annyit állt egy beteg ágya mellett. A hosszas álldogálásnak volt egy objektív oka. Alapelve ugyanis az volt, hogy „síró gyermeket, légyen az akár csecsemő, nem vizsgálok!” És addig játszott, dörmögött, simogatta, hintáztatta a gyereket, míg az abba nem hagyta az üvöltést. Kerülhetett az akár fél órába is. El lehetett képzelni a főorvosi sleppet alkotó orvosokat, ápolónőket; milyen boldogok voltak az álldogálással.
PÉLE-MÉLE (16. rész) -Önéletírás-
Az önkéntes kísérleti alany, a kötelezõ katonai szolgálat.
Ki ne felejtsem részvételemet egy kísérletben, amikor még a Mikrobiológiai Intézetben dolgoztam. Felügyelõ tanáromnak az volt az elmélete, hogy a szúnyog nyálmirigye allergizál, ezért fejlõdik egyeseken a csípés helyén nagy bõrreakció. Ki is preparálta néhány szúnyog nyálmirigyét – s az így nyert anyagot önként jelentkezõknek akarta beadni. Én voltam az egyetlen jelentkezõ. Összesen kétszer oltottak be vele, s az eredmény: Nagy láz, fejfájás, elesettség s egy nagy pukli a szúrás helyén. Szóval bizonyítottam az elmélet helyességét, de a heves reakció arra utalt, hogy a beadott adag túl nagy volt! Otthon ápoltak és lehülyéztek, amiért jelentkeztem a kísérletre. Az egyetemi tanulmányok elvégzése után a mi évfolyamunkról a nőket is behívták három hónapra katonai kiképzésre. Tulajdonképpen nem bántak rosszul velünk: Így pl. panaszoltuk, hogy nem bírjuk a gulyás reggelit – másnapra kávé volt péksüteménnyel. Vagy elmondtuk a politikai tisztnek, hogy az egyik „tanár” tízszer vezényelte: felállni, leülni – mert nem tettük egyszerre. A tanár másnapra eltűnt. De azért mi persze utáltuk az egészet. Amikor díszlépni tanítottak, a férfi kollégák körül álltak és harsányan nevettek. Erre a parancsnok kérte a honvédelmi minisztériumot: mentsék fel a nőket a díszlépés alól, mert kompromittálják a néphadsereget. Katonáéknál elméletet is tanultunk, ilyen volt a harcászat. Az órát egy egészen fiatal tiszt tartotta. Valamennyire tudott olvasni, úgy hogy az óra anyagát felnyögte egy füzetből. Kedves lányos arca volt, látszott rajta a zavarodottság, pláne a nők óráján. (Nem volt koedukáció!) Mi meg őszintén sajnáltuk őt, s igyekeztünk segíteni. Olvasta: „A stratégia abban áll…” – s fölnézett: „Ki tudja mi az a stratégia?” Döbbenten néztünk rá, majd egyikünk jelentkezett, s elmondta a lényeget. De a mi tanárunk ingatta a fejét: „Nem, elvtársnő, a stratégia azt jelenti: zseniális.” A kolléganő lábait összeszorítva leült. Mi meg sem pisszentünk. Óraközi szünetben aztán kiderült, hogy előttünk a férfi kollégákkal volt ugyanilyen órája. Ott meg azt olvasta fel: „Sztálin a zseniális stratéga…” „Elvtársak, tudja valaki, mi az a zseniális?” Varró Vince (a későbbi professzor) jelentkezett. „Tanár elvtárs, a zseniális azt jelenti, lángeszű.” Hát így lett a stratégából lángeszű!
Úgy egy év múlva mindegyikünket beutaltak egészségügyi felülvizsgálatra, s valami diagnózissal kiszuperáltak. Biztos megvolt rá az ok.
(Folytatása következik)